dimecres, 29 de maig del 2013

Compartim entre tots...

Benvinguts lectors i lectores, avui amb aquesta entrada el que pretenc compartir amb vosaltres són les reflexions a les que he arribat desprès de compartir entre tots els diferents projectes de millora, els documentals i les bones pràctiques, al llarg d'aquestes dues setmanes. 

Com ja sabeu cada un es troba a escoles diferents i realitzen projectes diversos la majoria dels quals han estat proposats per la pròpia Escoleta. Això ha fet que cada un dels practicants hagi viscut experiències, sensacions, situacions, emocions... diferents. Però, que gràcies a aquestes diferències avui ens podem enriquir un poc més i aprendre entre tots nous coneixements al voltant d'aquest món educatiu tan sorprenent.

A continuació, explicaré els que més m'han cridat l'atenció i el seu perquè: 

  • Projecte de millora, Panells de canals (Pati): Com ja sabem, els patis són uns llocs molt importants a les escoles, ja que gràcies a aquests es potencien i s'afavoreixen un seguit de capacitats i aprenentatges. Es tracta d'un espai on tots els infants de l'escoleta tenen el privilegi d'estar en contacte amb la natura i amb elements de l'entorn físic i natural. És en l'organització, l'ambientació i la utilització d'aquest que recau la importància, ja que s'estan afavorint determinades experiències. A més a més, és un àmbit en el qual els infants aprenen a relacionar-se els uns amb els altres i amb les pròpies docents, i també a conviure. El que he après mitjançant els projectes de millora dels patis és que si bé és important aquest espai per fer la xerrada mentre els infants hi corren i s'hi desfoguen, també  és molt important i imprescindible que es proposin estones de joc i experiències diverses per aprofitar les capacitats de tots i cada uns dels infants que formen l'escoleta. I finament, també he aprés que  en un mateix espai és poden fer infinites de propostes i millores. Nosaltres, a l'escoleta Huialfàs, també estem millorant el pati, però les propostes que hem fet són totalment diferents a aquesta, i m'ha semblat molt enriquidor poder compartir-les entre tots. 
  • Documental, el canvi de bolquers: el canvi de bolquers es troba inclòs dins la rutina diària i té una importància cabdal. Com sabem, és un moment molt important de relació entre l'educadora i l'infant.  És una rutina a la que cal dedicar un temps convenient, que s'ha de fer de manera relaxada i tranquil·la. Un moment que si es sap aprofitar, pot donar l'oportunitat d'establir una relació personal mitjançant la utilització del llenguatge, i que a més a més també afavoreix el benestar dels infants.  I si es fa bé, pot ésser un moment molt útil per establir relacions de confiança i seguretat entre infants-docents, i per això cal tenir molt present la verbalització, l'espai, el temps, l'anticipació... Jo, dins la meva aula només tenc tres infants que duen bolquers i si que vaig observar des del primer dia que la meva tutora sol aprofitar molt bé aquest moment, de fet en lloc de fer el canvi de bolquer desprès del pati on la majoria dels dies es veu influenciat per les petites preses del final del dia (fer pipis, rentar mans, pentinar  ritual sortida...) sol fer-ho en el moment del pati per disposar de més temps de contacte amb els infants. Si que es una realitat, que hi ha pics que es sol fer amb una mica de preses però pens que la gran majoria de vegades es fa de manera correcta. Jo com a practicant, també intent a partir de tots els aprenentatges al voltant d'aquest moment, fer-ho de la millor manera possible i aprofitar-ho per establir un lligam més fort amb cada un dels infants. 
  • Projecte de millora, El bon dia al CEIP Molinar: aquest és un moment molt important dins la jornada escolar i un element imprescindible en la concepció educativa actual en l'educació infantil. Podríem definir-ho com el motor de l'aula. És un moment on es posen en funcionament moltes de les capacitats dels infants: de socialització, lingüístiques, afectives, cognitives... Aquesta rutina es realitza durant tot el curs escolar i es duu a terme més o menys de la mateixa manera i a la mateixa hora. Dona lloc al inici del dia i situa als infants en el temps i en l'espai. En ella, té lloc activitats bàsiques i necessàries de l'etapa escolar, s'expliquen activitats del dia, normes... on els infants són els protagonistes del moment.  Amb aquestes activitats l'infant va prenent consciència del grup, va coneixent els companys/es i veu que a l'escola també es recullen les experiències que ha tingut fora.  I és un moment important també perquè participin i entenguin més la vida de l'escola, per afavorir que s'orientin i per potenciar la capacitat d'anticipar i preveure les diferents situacions. Gràcies a aquest projecte i el que he pogut conèixer mitjançant la teoria i la pràctica es que a cada escoleta i dins cada aula es fa de diferent manera. A la meva aula on faig les practiques si que es vera que aquesta rutina es te molt present i els hi dona la importància que recau. M'agrada molt la manera en la que es fa, i sobretot perquè dins aquest moment es te molt present i es dona molt de protagonisme a les agendes de comunicació família-escola. El que no m'agradava quan vaig començar era que gran part del moment estava dirigit per na Xisca, la meva tutora, i pensava que aquest moment era sobretot per donar protagonisme als infants. Per això, desprès de compartir les bones pràctiques i el funcionament de les diferents escoletes amb els meus companys, li vaig proposar a na Xisca fer als infants protagonistes principals d'aquest moment. Vaig realitzar un plafó en forma de rellotge amb les imatges dels infants, i cada dia un dels infants és l'encarregat de duu a terme aquesta rutina. Estem molt contentes com esta funcionant i vaig el meu punt de vista, he aconseguit satisfer el principal objectiu, que els infants esdevinguin els principals protagonistes de les seves accions. 
  • Projecte de millora, la vida en les parets : m'agradat molt aquest projecte perquè "les coses més importants són a vegades les que passen desapercebudes" i aquestes companyes ens ha demostrat que una cosa tan simple com són les parets de les escoletes poden ser infinitament enriquidores d'aprenentatge i de relació entre els infants, les mestres i les famílies.  Cal aprofitar-la i treure'ls el millor profit. No és una cosa desconeguda per tot nosaltres el fet de que en la nostra feina d'educadores la documentació ha de ser com el pinzell que utilitza el pintor, és a dir, ha d'estar present sempre, dia rere dia dins les nostres aules perquè sense ella la nostra feina no tindria sentit.  A l'escoleta on jo faig pràctiques si que hi ha documentades algunes experiències, però pens que encara es podria millorar. I dins la meva aula, si que es vera que pens que les activitats i les experiències que sorgeixen en el dia a dia es sol compartir amb tots els membres de la comunitat educativa però el dia en que sorgeixen, no tenen continuïtat en l'espai ni en el temps. És molt enriquidor veure als infants mostrant el seu disseny del dia i contant als seus pares el que han viscut. Perquè: "l'espai parla, parla fins i tot quan no el volem escoltar". (Reggio Emilia)

Justificació d'etiquetes: Les competències que pens que he treballat mitjançant aquesta entrada són: 1.2 Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona pràctica; 1.3 Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d'ampliar la pròpia formació; 1.4 Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica; 5.1 Reflexiona sobre els trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de  millora. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada