dijous, 30 de maig del 2013

Reflexionam...

Benvinguts lectors i lectores, avui amb aquesta entrada el que pretenc compartir amb vosaltres són les reflexions a les que ,juntament amb les meves companyes de pràctiques, hem arribat al voltant del nostre projecte de millora.

Com ja sabeu el nostre projecte de millora es titula “El pati, un moment de joc”. El que pretenem amb les nostres propostes és aconseguir que els patis de l’escoleta Huialfàs convidin als infants a imaginar, explorar, inventar, jugar, actuar amb llibertat, trobar-se amb els companys... en definitiva que convidin a quedar-se. A més creiem que amb aquests canvis s’han disminuït els punts febles dels diferents patis.


Després de dur a terme el projecte i reflexionar sobre aquest, hem volgut realitzar una autoavaluació per ser conscients dels avanços i obstacles pel quals ha passat el projecte. Per una banda avaluarem al centre i a l’equip educatiu, i per altra banda a nosaltres mateixes.

En quant al centre i a l’equip educatiu pensem que:

  • Degut a que l’escoleta és municipal i per tant l’encarregat de proporcionar el pressupost és l’ajuntament, pensem que aquest hauria d’haver estat al corrent de la proposta de millora des del primer moment. D’aquesta manera haguéssim pogut començar el projecte sabent el pressupost i el material que l’ajuntament ens oferia; a més haguéssim disposat de més temps per a l’elaboració de les propostes.

  • Pensem que perquè l’escoleta sigui un centre innovador els hi ha mancat implicació i actitud en relació al projecte ja que en segons quin moment hem tingut la sensació de que el projecte de millora no era tan important per part de l’escoleta com ho era per a nosaltres.
- De fet, ens hem adonat que les propostes de l’equip d’educadores no s’assimilaven als nostres objectius, ja que nosaltres apostavem per unes propostes de caire més educatiu i hem tingut la sensació que el seu objectiu principal era decorar les parets dels patis de l’escoleta.
- Creim que algunes de les propostes no han estat acceptades per la feina i implicació que hi hauria darrera aquestes.
- Des del primer moment, la majoria de les nostres propostes varen ser acceptades en el claustre, però tenim la sensació que no s’han acabat de respectar perquè a mesura que evolucionava el projecte ens han fet fer canvis encaminats cap a un objectiu de caire més decoratiu.
  • En relació al material volem dir que no hem disposat del material suficient però no sabem quin és el motiu. Ens demanam: Ha estat per manca de pressupost? O per falta d’actitud de l’equip educatiu?
  • Pensem que l’equip educatiu no ha complert amb l’acord que varem fer a principi de pràctiques en relació als torns de menjador. Com que a l’escoleta hi ha un total de set practicants es va decidir repartir la tasca de menjador en grups de dues o tres practicants per setmana; d’aquesta manera sempre hi hauria d’haver hagut quatre/cinc practicants realitzant el projecte. Ha arribat un moment que aquest acord no s’ha mantingut i això ha retrassat la realització del projecte.


En relació a les practicants hem arribat a la conclusió que:


  • Creim que des del primer moment l’equip de practicants ens hem sabut organitzar la tasca; per fer-ho varem elaborar una planificació amb els terminis per a realitzar cada tasca. Ens agradaria comentar que aquesta planificació s’ha vist afectada perquè l’obtenció del material s’ha retrasat.
  • En quant al treball en equip pensem que ha estat més difícil per haver d’adaptar-nos a tres practicants més que no coneixiem (de CESAG), això ha influit en quant a l’organització de la part teòrica del projecte. En relació a la part més pràctica del projecte hem millorat després d’adonar-nos de l’error.
  • Tot i que des del primer moment hem estat conscients de la importància del projecte i hem posat interès i ganes per dur-lo a terme, pensem que el retard del material ha afectat a la nostra actitud ja que aquest fet durant les darreres setmanes ens ha produit angoixa, estrés, malestar, presses...
  • Per dur a terme les diverses propostes de millora ens hem vist influenciades per part de l’equip educatiu encara que teniem clar que els infants s’enriqueixen més amb propostes educatives i no de caire decoratiu.
  • En relació a la part teòrica pensem que en un primer moment l’hem duita al dia, però degut a l’estrés i les presses del retard del material ho hem hagut de deixar a un segon pla per centrar-nos més en la part pràctica.
  • Encara que de forma insconscient cada una de les practicants ha fet una presentació de les propostes al seu grup d’infants, no hem planificat una presentació acordada per totes les practicants destinada a tot el centre educatiu.



  • Després d’aquesta autoavaluació pensem que el projecte milloraria si tinguessim en compte:

    Aspectes com...:

    1. Tenir en compte en la planificació una presentació de les propostes de millora tant als infants com a les famílies.
    2. Haver intentat implicar des dels primers dies a les educadores en el projecte.
    3. La realització d’unes normes d’ús de les diferents propostes que hem dut a terme: circuit, “piso”, espiral, cercles, pissarra...
    4. Haver disposat de més temps per a avaluar les propostes.
    5. Fer evolucionar al mateix temps les propostes dels diferents patis.
    6. Centrar-nos només en un o dos patis per tal d’aconseguir millors propostes.

    Noves propostes de millora...:
    1. Hort
    2. Arener
    3. Vegetació
    4. Renovació del material
    5. Crear nous espais per organitzar el material del pati
    6. Propostes de joc com poden ser: capses, rodes...


    En conclusió, pensem que a banda dels obstacles i entrebancs que han anat sorgint al llarg del projecte hem aconseguit dintre de les nostres possibilitats espais de pati que conviden al joc, a les relacions, a la imaginació, al moviment... en definitiva espais rics en aprenentatges que conviden a quedar-se.


    Justificació d'etiquetes: Les competències que pens que he treballat mitjançant aquesta entrada són: 5.2 Justifica i contextualitza el projecte de millora a partir de l'anàlisi de necessitats i de la identificació del problema. 5.4 Preveu els obstacles i les resistències en l'aplicació del projecte de millora. 



    dimecres, 29 de maig del 2013

    Compartim entre tots...

    Benvinguts lectors i lectores, avui amb aquesta entrada el que pretenc compartir amb vosaltres són les reflexions a les que he arribat desprès de compartir entre tots els diferents projectes de millora, els documentals i les bones pràctiques, al llarg d'aquestes dues setmanes. 

    Com ja sabeu cada un es troba a escoles diferents i realitzen projectes diversos la majoria dels quals han estat proposats per la pròpia Escoleta. Això ha fet que cada un dels practicants hagi viscut experiències, sensacions, situacions, emocions... diferents. Però, que gràcies a aquestes diferències avui ens podem enriquir un poc més i aprendre entre tots nous coneixements al voltant d'aquest món educatiu tan sorprenent.

    A continuació, explicaré els que més m'han cridat l'atenció i el seu perquè: 

    • Projecte de millora, Panells de canals (Pati): Com ja sabem, els patis són uns llocs molt importants a les escoles, ja que gràcies a aquests es potencien i s'afavoreixen un seguit de capacitats i aprenentatges. Es tracta d'un espai on tots els infants de l'escoleta tenen el privilegi d'estar en contacte amb la natura i amb elements de l'entorn físic i natural. És en l'organització, l'ambientació i la utilització d'aquest que recau la importància, ja que s'estan afavorint determinades experiències. A més a més, és un àmbit en el qual els infants aprenen a relacionar-se els uns amb els altres i amb les pròpies docents, i també a conviure. El que he après mitjançant els projectes de millora dels patis és que si bé és important aquest espai per fer la xerrada mentre els infants hi corren i s'hi desfoguen, també  és molt important i imprescindible que es proposin estones de joc i experiències diverses per aprofitar les capacitats de tots i cada uns dels infants que formen l'escoleta. I finament, també he aprés que  en un mateix espai és poden fer infinites de propostes i millores. Nosaltres, a l'escoleta Huialfàs, també estem millorant el pati, però les propostes que hem fet són totalment diferents a aquesta, i m'ha semblat molt enriquidor poder compartir-les entre tots. 
    • Documental, el canvi de bolquers: el canvi de bolquers es troba inclòs dins la rutina diària i té una importància cabdal. Com sabem, és un moment molt important de relació entre l'educadora i l'infant.  És una rutina a la que cal dedicar un temps convenient, que s'ha de fer de manera relaxada i tranquil·la. Un moment que si es sap aprofitar, pot donar l'oportunitat d'establir una relació personal mitjançant la utilització del llenguatge, i que a més a més també afavoreix el benestar dels infants.  I si es fa bé, pot ésser un moment molt útil per establir relacions de confiança i seguretat entre infants-docents, i per això cal tenir molt present la verbalització, l'espai, el temps, l'anticipació... Jo, dins la meva aula només tenc tres infants que duen bolquers i si que vaig observar des del primer dia que la meva tutora sol aprofitar molt bé aquest moment, de fet en lloc de fer el canvi de bolquer desprès del pati on la majoria dels dies es veu influenciat per les petites preses del final del dia (fer pipis, rentar mans, pentinar  ritual sortida...) sol fer-ho en el moment del pati per disposar de més temps de contacte amb els infants. Si que es una realitat, que hi ha pics que es sol fer amb una mica de preses però pens que la gran majoria de vegades es fa de manera correcta. Jo com a practicant, també intent a partir de tots els aprenentatges al voltant d'aquest moment, fer-ho de la millor manera possible i aprofitar-ho per establir un lligam més fort amb cada un dels infants. 
    • Projecte de millora, El bon dia al CEIP Molinar: aquest és un moment molt important dins la jornada escolar i un element imprescindible en la concepció educativa actual en l'educació infantil. Podríem definir-ho com el motor de l'aula. És un moment on es posen en funcionament moltes de les capacitats dels infants: de socialització, lingüístiques, afectives, cognitives... Aquesta rutina es realitza durant tot el curs escolar i es duu a terme més o menys de la mateixa manera i a la mateixa hora. Dona lloc al inici del dia i situa als infants en el temps i en l'espai. En ella, té lloc activitats bàsiques i necessàries de l'etapa escolar, s'expliquen activitats del dia, normes... on els infants són els protagonistes del moment.  Amb aquestes activitats l'infant va prenent consciència del grup, va coneixent els companys/es i veu que a l'escola també es recullen les experiències que ha tingut fora.  I és un moment important també perquè participin i entenguin més la vida de l'escola, per afavorir que s'orientin i per potenciar la capacitat d'anticipar i preveure les diferents situacions. Gràcies a aquest projecte i el que he pogut conèixer mitjançant la teoria i la pràctica es que a cada escoleta i dins cada aula es fa de diferent manera. A la meva aula on faig les practiques si que es vera que aquesta rutina es te molt present i els hi dona la importància que recau. M'agrada molt la manera en la que es fa, i sobretot perquè dins aquest moment es te molt present i es dona molt de protagonisme a les agendes de comunicació família-escola. El que no m'agradava quan vaig començar era que gran part del moment estava dirigit per na Xisca, la meva tutora, i pensava que aquest moment era sobretot per donar protagonisme als infants. Per això, desprès de compartir les bones pràctiques i el funcionament de les diferents escoletes amb els meus companys, li vaig proposar a na Xisca fer als infants protagonistes principals d'aquest moment. Vaig realitzar un plafó en forma de rellotge amb les imatges dels infants, i cada dia un dels infants és l'encarregat de duu a terme aquesta rutina. Estem molt contentes com esta funcionant i vaig el meu punt de vista, he aconseguit satisfer el principal objectiu, que els infants esdevinguin els principals protagonistes de les seves accions. 
    • Projecte de millora, la vida en les parets : m'agradat molt aquest projecte perquè "les coses més importants són a vegades les que passen desapercebudes" i aquestes companyes ens ha demostrat que una cosa tan simple com són les parets de les escoletes poden ser infinitament enriquidores d'aprenentatge i de relació entre els infants, les mestres i les famílies.  Cal aprofitar-la i treure'ls el millor profit. No és una cosa desconeguda per tot nosaltres el fet de que en la nostra feina d'educadores la documentació ha de ser com el pinzell que utilitza el pintor, és a dir, ha d'estar present sempre, dia rere dia dins les nostres aules perquè sense ella la nostra feina no tindria sentit.  A l'escoleta on jo faig pràctiques si que hi ha documentades algunes experiències, però pens que encara es podria millorar. I dins la meva aula, si que es vera que pens que les activitats i les experiències que sorgeixen en el dia a dia es sol compartir amb tots els membres de la comunitat educativa però el dia en que sorgeixen, no tenen continuïtat en l'espai ni en el temps. És molt enriquidor veure als infants mostrant el seu disseny del dia i contant als seus pares el que han viscut. Perquè: "l'espai parla, parla fins i tot quan no el volem escoltar". (Reggio Emilia)

    Justificació d'etiquetes: Les competències que pens que he treballat mitjançant aquesta entrada són: 1.2 Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona pràctica; 1.3 Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d'ampliar la pròpia formació; 1.4 Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica; 5.1 Reflexiona sobre els trets diferencials entre bones pràctiques i projectes de  millora.