dijous, 28 de febrer del 2013

Competències

Benvinguts lectors i lectores, 
avui em dirigeixo a vosaltres amb la intenció d'avaluar-me com a professional, sent també indirectament una manera perquè em conegueu una mica més. 

Desprès de reflexionar, i aconseguit situar-me i identificar-me en aquests moments dins el món educatiu, passaré a concretar cada una de les competències que mitjançant aquests tres anys com a universitària he assolit i les que encara em queda per treballar i desenvolupar.

Començem! :

1. És autònom en l’aprenentatge: crec que aquesta competència la tenc assolida ja que em reconec com a una persona bastant autònoma en l’aprenentatge. Tot i que es cert que com gairebé la majoria dels treballs que hem dut a terme aquests tres anys han estat en grup, això ha fet que en segons quin moments compti amb el suport de les meves companyes per tal d’aconseguir que els aprenentatges siguin més i millors. 
1.1   Cerca i accedeix a dades i recursos existents a l’hora de resoldre les activitats, tasques situacions que es plantegen al Pràcticum i a l’assignatura: crec que aquesta competència la tenc assolida ja que gairebé sempre sol accedir a altres fonts d’informació per tal de aconseguir que les meves activitats, tasques i situacions siguin lo més completes possibles.
 1.2   Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional: crec que reconèixer que aquesta competència la tenc assolida no seria del tot una veritat. Doncs si que en certa part pens que sóc capaç de reflexionar sobre la tasca docent i que en molts de moments ho estic fent, com pot ser el cas del diari de pràctiques que actualment estic duguent a terme, ja que en el diari reflecteix allò que succeix, i dono la meva opinió sobre allò que m’agrada o no i sobre allò que trobo correcte o no. Però també es cert que som conscient que això es només el principi i que serà amb el pas del temps i gràcies a les infinites experiències que pugui viure, que aquesta competència la aniré desenvolupant encara més.
 1.3   Accedeix i revisa altres blocs i experiències per tal d’ampliar la pròpia informació: crec que aquesta competència la tenc assolida ja que si que es vera que normalment m’agrada accedir a la xarxa per tal de trobar informacions i curiositats noves, i d’aquesta manera ampliar la meva informació i alhora també augmentar els meus aprenentatges.
 1.4   Arriba a conclusions elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de la pràctica: aquesta competència encara no la he assolida ja que en realitat es actualment i mitjançant el Pràcticum que estic començat a adquirir informació pràctica. Pens que fins aquests moments, gairebé només m’he enriquit d’informació teòrica. Encara que també sóc conscient que durant aquests quatre mesos de Pràcticum si que començaré a desenvolupar-la.

2. Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge: pens que si que sóc capaç de reconèixer les meves percepcions, emocions, sentiments, dubtes..., i que inclòs en segons quins moments sóc capaç de posar-li un nom i explicar el seu perquè. Però crec que encara m’he queda un llarg camí per tal d’arribar a assolir i desenvolupar completament aquesta competència. Tal vegada tant aquesta assignatura com el Pràcticum es converteixin en les eines fonamentals per tal d’aconseguir-lo.
 2.1 Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals: crec que si que tenc assolida aquesta competència, tenc clar el que faig bé i el que encara no, el que em costa més i menys, i quins són els meus errors i debilitats; es sobretot ara, amb el Pràcticum quan més conscient estic he sent de tot això. Amb el pas del dies, a l’escoleta són moltes les situacions que es presenten i vaig descobrint i aprenent actuacions o pràctiques totalment noves per jo. Tot i que encara, me queda un llarg camí que recórrer i infinites coses que aprendre.
2.2 Identifica les pròpies creences i concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al centre: tal vegada si que la tenc una mica assolida, però serà amb el Pràcticum que arribaré a assolir-la del tot. Començo a ser conscient del que sé i del que encara me queda per aprendre a mesura que vaig vivint tots els moments, situacions, conflictes, activitats, etc, que sorgeixen a l’escoleta. Si que es vera, que quan desprès de les hores a l’escoleta arrib a casa i començ a fer el diari d’aquell dia reflecteix el que ha succeït , com ha estat resolt i si en certa manera m’agradat o no, o si estic d’acord o per el contrari jo ho hagués fet d’una altra manera.
 2.3 Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa: sóc conscient del que he après i d’allò que vull aprendre. Sempre, des de que vaig començar amb aquests estudis he tingut molt present els objectius que perseguesc. Tot i que també es vera que, amb el pas del temps em vaig adonat que els objectius i els aprenentatges caminen i evolucionen a un pas superior al meu, i que per tant en segons quins moments els perdo de vista.
 2.4 Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d’aprenentatge (formació rebuda, formació futura...): si que en segons quins moments em pregunto o faig un retrocés en el temps per tal de recordar tota la formació que he rebut no només aquests tres anys sinó al llarg de tota la meva escolarització, i en definitiva al llarg de tota la meva vida.  Però crec que aquestes petites preguntes que jo em faig són només el principi, que hem facilitarà a la llarga el desenvolupament d’aquesta competència, ja que pens que actualment encara no la he assolit.
 2.5 Recull dubtes i dilemes: si que tenc assolida aquesta competències. Diàriament a l’escoleta i desprès al diari de pràctiques sòl reflectir tots els dubtes i els dilemes que hem sorgeixen al llarg del dia, al llarg dels moments, situacions i activitats que se’m plantegen a l’aula. Tot i que també es cert que en el moment que apareixen, m’agrada comentar-ho amb la meva tutora o bé accedir als apunts, llibres, xarxa per tal d’intentar resoldre’ls.
2.6 Argumenta el que ha fet i per què: si que tenc assolida aquesta competència. Sol sempre reflectir tot el que faig i posar-hi nom i explicar el seu perquè. En el mateix diari de pràctiques cada dia ho faig.
 2.7 Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació professional: en part si que crec que la tenc assolida doncs sòl ser conscient dels errors que comet, ara bé el que més em costa és arribar a trobar la manera més adequada per millorar-los. Em queda un llarg camí per fer, viure i aprendre. I crec que serà aquestes experiències ,que vagi vivint al llarg d’aquest camí, les que m’ajudaran a millorar-los i solucionar-los de la millor manera possible. És evident que l’aprenentatge i la posada en pràctica és fonamental i imprescindible per anar millorant dia rere dia, no només com a professional sinó també com a persona.

3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels centres d’Educació Infantil: crec que en aquests moments es una de les competències que estic treballant i desenvolupant mitjançant el Pràcticum, i que també gràcies a aquest bloc i aquesta assignatura arribaré a assolir. Començo a través de les observacions diàries a analitzar com funciona el centre on faig pràctiques, però encara em queda un llarg procés per tal de dur a terme unes reflexions concretes i acertades. Pens que sóc capaç de reflexionar sobre aquest funcionament, però que les meves reflexions estan a lluny de ser unes reflexions significatives, però be com molt bé sabem tot aprenentatge comença per un principi, i tal vegada aquest estigui essent el meu.
 3.1 Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre: és un poc el que he dit a l’apartat anterior, diàriament observo el que succeeix al meu voltant, a l’aula, a l’escoleta en general, i intent reflexionar sobre la informació que capto mitjançant aquestes observacions. És una realitat, que em faig preguntes de tot allò que veig, però crec que encara em queda un llarg camí per recorre, ja que realment per molta informació teòrica que pugui tenir al voltant del funcionament dels centres, crec que encara no estic capacitada o encara no compto amb els recursos i aprenentatges suficients per poder permetre’m el luxe de decidir el que està bé i el que no.
 3.2 Aporta reflexions en quant a l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències: encara no he assolit aquesta competència, però mitjançant el Pràcticum començ a identificar tots els components relacionats amb l’organització del centre. Ara bé, d’aquí a que les meves identificacions es converteixin en reflexions pens que queda un llarg camí.
 3.3 Contrasta allò que recullen els documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen: no de forma molt concreta, però si que degut a que estem elaborant l’anàlisi del centre, estem recollint informació dels diferents documents, projectes i programes que duen a terme. Entre totes les practicants anem reflexionant i contrastant allò que observem als documents amb la realitat i la filosofia del centre, i es cert que en segons quins punts trobem petites contradiccions, tot i que també no ens sentim amb l’autoritat d’afirmar-ho amb seguretat per el poc temps que portem.

4. Analitza i reflexiona sobre els processos d’ensenyament- aprenentatge:
 4.1 Identifica els marc teòrics que justifiquen o qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula: aquesta és també una de les competències que estic començant a treballar gràcies al Pràcticum. A poc a poc, observacions rera observacions, em vaig adonant que la filosofia i l’estil educatiu de l’escoleta estan molt relacionats amb molts dels marcs teòrics que hem treballat i estudiat al llarg d’aquests tres anys.
 4.2 Identifica bones pràctiques, les compara: crec que si començo a desenvolupar aquesta competència ja que durant aquestes dues setmanes que duc de Pràcticum he anant observant com desenvolupa la meva tutora les diferents propostes de la programació, i sincerament pens que duu a terme unes bones pràctiques tot i que també es vera que en segons quins moments  m’ha vingut la típica frase al cap: “ Jo ho hagués fet d’una altra manera, hauria substituït aquest material per aquest, ...”. I també, desprès quan parlem entre les practicants al voltant de les activitats, propostes, etc, que fem cada una sempre sorgeix noves idees, i veus que tal vegada segons que ho haguessis fet com la tutora d’una de les teves companyes, com també segons que t’agrada més com ho fa la teva que no les de les altres.
 4.3 Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a partir d’un recull d’informació: tal vegada encara no he assolit aquesta competència. Si que a poc a poc, vaig intentant donar una resposta, un perquè, a allò que observo; però com he dit un poc més a dalt crec que les meves reflexions estan molt a lluny de ser unes respostes, hipòtesis, concretes i significatives; encara que comencen a aproximar-se.

5. Reflexiona sobre el procés de millora: de forma global, pens que aquestes competències encara no les he treballades. El Pràcticum, aquesta assignatura i aquest bloc serà el punt de partida gràcies al qual aniré desenvolupant-les, mitjançant les observacions i les reflexions que vagi plasmant aquí.

Finalment, m'agradaria reflectir que pens que les competències citades al document "Diez nuevas competencias para enseñar" de Philippe Perrenoud, estan molt relacionades amb la practica docent i que per tant encara no les tenc desenvolupades, serà gràcies al Pràcticum que començaré a entendre i treballar molts dels factors que ens anomena aquest autor.



Pens que la competència que he treballat mitjançant aquesta entrada és la 2.1 Identifica punts fort i punt febles  quant a les seves capacitats i competències professionals. Crec que he treballat aquesta perquè el meu objectiu d'aquesta entrada,  tal i com diu la competència, era intentar desxifrar els meus punts forts i punts febles desprès d'un moment de reflexió interior. Ha estat una manera d'analitzar-me i descobrir-me a jo mateixa.