Benvinguts lectors i lectores,
avui em dirigeixo a vosaltres amb la intenció d'avaluar-me com a professional, sent també indirectament una manera perquè em conegueu una mica més.
Desprès de reflexionar, i aconseguit situar-me i identificar-me en aquests moments dins el món educatiu, passaré a concretar cada una de les competències que mitjançant aquests tres anys com a universitària he assolit i les que encara em queda per treballar i desenvolupar.
Començem! :
1. És
autònom en l’aprenentatge: crec que aquesta
competència la tenc assolida ja que em reconec com a una persona bastant
autònoma en l’aprenentatge. Tot i que es cert que com gairebé la majoria dels
treballs que hem dut a terme aquests tres anys han estat en grup, això ha fet
que en segons quin moments compti amb el suport de les meves companyes per tal
d’aconseguir que els aprenentatges siguin més i millors.
1.1 Cerca i accedeix a dades i
recursos existents a l’hora de resoldre les activitats, tasques situacions
que es plantegen al Pràcticum i a l’assignatura: crec que aquesta
competència la tenc assolida ja que gairebé sempre sol accedir a altres fonts
d’informació per tal de aconseguir que les meves activitats, tasques i situacions
siguin lo més completes possibles.
1.2 Reflexiona i pondera sobre
elements que porten a una bona actuació professional: crec que reconèixer
que aquesta competència la tenc assolida no seria del tot una veritat. Doncs si
que en certa part pens que sóc capaç de reflexionar sobre la tasca docent i que
en molts de moments ho estic fent, com pot ser el cas del diari de pràctiques
que actualment estic duguent a terme, ja que en el diari reflecteix allò que
succeix, i dono la meva opinió sobre allò que m’agrada o no i sobre allò que
trobo correcte o no. Però també es cert que som conscient que això es només el
principi i que serà amb el pas del temps i gràcies a les infinites experiències
que pugui viure, que aquesta competència la aniré desenvolupant encara més.
1.3 Accedeix i revisa altres blocs
i experiències per tal d’ampliar la pròpia informació: crec que aquesta
competència la tenc assolida ja que si que es vera que normalment m’agrada
accedir a la xarxa per tal de trobar informacions i curiositats noves, i
d’aquesta manera ampliar la meva informació i alhora també augmentar els meus
aprenentatges.
1.4 Arriba a conclusions
elaborades a partir de la contrastació de la informació recollida tant de la
teoria com de la pràctica: aquesta competència
encara no la he assolida ja que en realitat es actualment i mitjançant el
Pràcticum que estic començat a adquirir informació pràctica. Pens que fins
aquests moments, gairebé només m’he enriquit d’informació teòrica. Encara que també
sóc conscient que durant aquests quatre mesos de Pràcticum si que començaré a
desenvolupar-la.
2. Reflexiona sobre el seu propi procés d’aprenentatge: pens que si que sóc
capaç de reconèixer les meves percepcions, emocions, sentiments, dubtes..., i
que inclòs en segons quins moments sóc capaç de posar-li un nom i explicar el
seu perquè. Però crec que encara m’he queda un llarg camí per tal d’arribar a
assolir i desenvolupar completament aquesta competència. Tal vegada tant
aquesta assignatura com el Pràcticum es converteixin en les eines fonamentals
per tal d’aconseguir-lo.
2.1 Identifica punts forts i punts febles quant a les
seves capacitats i competències professionals: crec que si que
tenc assolida aquesta competència, tenc clar el que faig bé i el que encara no,
el que em costa més i menys, i quins són els meus errors i debilitats; es
sobretot ara, amb el Pràcticum quan més conscient estic he sent de tot això.
Amb el pas del dies, a l’escoleta són moltes les situacions que es presenten i
vaig descobrint i aprenent actuacions o pràctiques totalment noves per jo. Tot i que encara,
me queda un llarg camí que recórrer i infinites coses que aprendre.
2.2 Identifica les pròpies creences i concepcions;
contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats que observa al
centre: tal vegada si que
la tenc una mica assolida, però serà amb el Pràcticum que arribaré a assolir-la
del tot. Començo a ser conscient del que sé i del que encara me queda per
aprendre a mesura que vaig vivint tots els moments, situacions, conflictes,
activitats, etc, que sorgeixen a l’escoleta. Si que es vera, que
quan desprès de les hores a l’escoleta arrib a casa i començ a fer el diari
d’aquell dia reflecteix el que ha succeït , com ha estat resolt i si en certa
manera m’agradat o no, o si estic d’acord o per el contrari jo ho hagués fet
d’una altra manera.
2.3 Descriu el que vol aprendre, els objectius que es
proposa: sóc conscient del
que he après i d’allò que vull aprendre. Sempre, des de que vaig començar amb
aquests estudis he tingut molt present els objectius que perseguesc. Tot i que
també es vera que, amb el pas del temps em vaig adonat que els objectius i els
aprenentatges caminen i evolucionen a un pas superior al meu, i que per tant en
segons quins moments els perdo de vista.
2.4 Es fa preguntes relacionades amb el propi procés
d’aprenentatge (formació rebuda, formació futura...): si que en segons
quins moments em pregunto o faig un retrocés en el temps per tal de recordar
tota la formació que he rebut no només aquests tres anys sinó al llarg de tota
la meva escolarització, i en definitiva al llarg de tota la meva vida. Però crec que aquestes petites preguntes que
jo em faig són només el principi, que hem facilitarà a la llarga el
desenvolupament d’aquesta competència, ja que pens que actualment encara no la
he assolit.
2.5 Recull dubtes i dilemes: si que tenc
assolida aquesta competències. Diàriament a l’escoleta i desprès al diari de
pràctiques sòl reflectir tots els dubtes i els dilemes que hem sorgeixen al
llarg del dia, al llarg dels moments, situacions i activitats que se’m
plantegen a l’aula. Tot i que també es
cert que en el moment que apareixen, m’agrada comentar-ho amb la meva tutora o
bé accedir als apunts, llibres, xarxa per tal d’intentar resoldre’ls.
2.6 Argumenta el que ha fet i per què: si que tenc
assolida aquesta competència. Sol sempre reflectir tot el que faig i posar-hi
nom i explicar el seu perquè. En el mateix diari de pràctiques cada dia ho
faig.
2.7 Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de
millorar en la seva actuació professional: en part si que crec
que la tenc assolida doncs sòl ser conscient dels errors que comet, ara bé el
que més em costa és arribar a trobar la manera més adequada per millorar-los. Em queda un llarg
camí per fer, viure i aprendre. I crec que serà aquestes experiències ,que vagi
vivint al llarg d’aquest camí, les que m’ajudaran a millorar-los i
solucionar-los de la millor manera possible. És evident que l’aprenentatge i la
posada en pràctica és fonamental i imprescindible per anar millorant dia rere dia, no només com a professional sinó també com a persona.
3. Analitza i reflexiona sobre el funcionament dels
centres d’Educació Infantil: crec que en aquests
moments es una de les competències que estic treballant i desenvolupant
mitjançant el Pràcticum, i que també gràcies a aquest bloc i aquesta
assignatura arribaré a assolir. Començo a través de
les observacions diàries a analitzar com funciona el centre on faig pràctiques,
però encara em queda un llarg procés per tal de dur a terme unes reflexions
concretes i acertades. Pens que sóc capaç de reflexionar sobre aquest
funcionament, però que les meves reflexions estan a lluny de ser unes
reflexions significatives, però be com molt bé sabem tot aprenentatge comença
per un principi, i tal vegada aquest estigui essent el meu.
3.1 Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al
funcionament del centre: és un poc el que he
dit a l’apartat anterior, diàriament observo el que succeeix al meu voltant, a
l’aula, a l’escoleta en general, i intent reflexionar sobre la informació que
capto mitjançant aquestes observacions. És una realitat,
que em faig preguntes de tot allò que veig, però crec que encara em queda un
llarg camí per recorre, ja que realment per molta informació teòrica que pugui
tenir al voltant del funcionament dels centres, crec que encara no estic
capacitada o encara no compto amb els recursos i aprenentatges suficients per
poder permetre’m el luxe de decidir el que està bé i el que no.
3.2 Aporta reflexions en quant a l’organització del
centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de treball, coordinació
entre professorat, relació amb les famílies i amb el context proper; i
contrasta aquestes reflexions amb evidències: encara no he
assolit aquesta competència, però mitjançant el Pràcticum començ a identificar
tots els components relacionats amb l’organització del centre. Ara bé, d’aquí a
que les meves identificacions es converteixin en reflexions pens que queda un
llarg camí.
3.3 Contrasta allò que recullen els documents del centre
amb les pràctiques i rutines que es realitzen: no de forma molt
concreta, però si que degut a que estem elaborant l’anàlisi del centre, estem
recollint informació dels diferents documents, projectes i programes que duen a
terme. Entre totes les practicants anem reflexionant i contrastant allò que
observem als documents amb la realitat i la filosofia del centre, i es cert que en segons quins punts trobem
petites contradiccions, tot i que també no ens sentim amb l’autoritat d’afirmar-ho
amb seguretat per el poc temps que portem.
4. Analitza i reflexiona sobre els processos
d’ensenyament- aprenentatge:
4.1 Identifica els marc teòrics que justifiquen o
qüestionen les pràctiques que es duen a terme a l’aula: aquesta és també
una de les competències que estic començant a treballar gràcies al Pràcticum. A
poc a poc, observacions rera observacions, em vaig adonant que la filosofia i
l’estil educatiu de l’escoleta estan molt relacionats amb molts dels marcs
teòrics que hem treballat i estudiat al llarg d’aquests tres anys.
4.2 Identifica bones pràctiques, les compara: crec que si començo
a desenvolupar aquesta competència ja que durant aquestes dues setmanes que duc
de Pràcticum he anant observant com desenvolupa la meva tutora les diferents
propostes de la programació, i sincerament pens que duu a terme unes bones
pràctiques tot i que també es vera que en segons quins moments m’ha vingut la típica frase al cap: “ Jo ho
hagués fet d’una altra manera, hauria substituït aquest material per aquest,
...”. I també, desprès
quan parlem entre les practicants al voltant de les activitats, propostes, etc,
que fem cada una sempre sorgeix noves idees, i veus que tal vegada segons que
ho haguessis fet com la tutora d’una de les teves companyes, com també segons
que t’agrada més com ho fa la teva que no les de les altres.
4.3 Elabora hipòtesis de per què passa un fet concret a
partir d’un recull d’informació: tal vegada encara
no he assolit aquesta competència. Si que a poc a poc, vaig intentant donar una
resposta, un perquè, a allò que observo; però com he dit un poc més a dalt crec
que les meves reflexions estan molt a lluny de ser unes respostes, hipòtesis,
concretes i significatives; encara que comencen a aproximar-se.
5. Reflexiona sobre el procés de millora: de forma global,
pens que aquestes competències encara no les he treballades. El Pràcticum,
aquesta assignatura i aquest bloc serà el punt de partida gràcies al qual aniré
desenvolupant-les, mitjançant les observacions i les reflexions que vagi
plasmant aquí.
Finalment, m'agradaria reflectir que pens que les competències citades al document "Diez nuevas competencias para enseñar" de Philippe Perrenoud, estan molt relacionades amb la practica docent i que per tant encara no les tenc desenvolupades, serà gràcies al Pràcticum que començaré a entendre i treballar molts dels factors que ens anomena aquest autor.
Pens que la competència que he treballat mitjançant aquesta entrada és la 2.1 Identifica punts fort i punt febles quant a les seves capacitats i competències professionals. Crec que he treballat aquesta perquè el meu objectiu d'aquesta entrada, tal i com diu la competència, era intentar desxifrar els meus punts forts i punts febles desprès d'un moment de reflexió interior. Ha estat una manera d'analitzar-me i descobrir-me a jo mateixa.
Finalment, m'agradaria reflectir que pens que les competències citades al document "Diez nuevas competencias para enseñar" de Philippe Perrenoud, estan molt relacionades amb la practica docent i que per tant encara no les tenc desenvolupades, serà gràcies al Pràcticum que començaré a entendre i treballar molts dels factors que ens anomena aquest autor.
Pens que la competència que he treballat mitjançant aquesta entrada és la 2.1 Identifica punts fort i punt febles quant a les seves capacitats i competències professionals. Crec que he treballat aquesta perquè el meu objectiu d'aquesta entrada, tal i com diu la competència, era intentar desxifrar els meus punts forts i punts febles desprès d'un moment de reflexió interior. Ha estat una manera d'analitzar-me i descobrir-me a jo mateixa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada