dimarts, 9 d’abril del 2013

Contrast de jornades escolars...


Benvinguts lectors i lectores, avui amb aquesta entrada el que pretenc es compartir amb vosaltres una reflexió al voltant de diferents jornades escolars. Les escoletes mitjançant les quals he pogut dur a terme aquest contrast i posterior reflexió, són: L'escola d'Esporles, L'escola de Valldemossa, L'escola Toninaina d'Inca i la meva, Escola Huialfàs de Sa Pobla. 

Avanç de començar amb aquesta reflexió, m'agradaria contar-vos que gràcies a aquesta  he pogut aprofundir i indagar una mica més dins la realitat de la meva escoleta, i m'ha permès conèixer-la una mica més i amb més detall, com també adonar-me de factors tant positius com negatius de l'escoleta que fins ara havien passat desapercebuts per mi. 
Per dur a terme aquest entrada, em guiaré tant del mòdul tres com també de les preguntes finals que trobem en aquest mateix mòdul, d'aquesta assignatura de Reflexió i Innovació. Aquestes són:
  • Quines idees estan presents a les jornades dels centres analitzats?
1. La vida quotidina dóna sentit a allò que feim: desprès d'analitzar les quatre escoletes pens que totes elles d'una manera o d'una altra treballen molt la vida quotidiana. Personalment, pens que és una molt bona oportunitat per desenvolupar ens els infants l'autonomia personal, com també la confiança i la seguretat que com molt bé sabem tots els infants necessiten per créixer. En el cas de l'escoleta Huialfàs he de dir que des de la filosofia i la programació que  caracteritza el centre es persegueix aquest concepte de vida quotidina. Diàriament a totes les aules d'aquesta escoleta ens trobem amb petits detalls que de la sorpresa passen a l'acte de lo quotidià. Per exemple, ara que ha estat pasqua hem fet rises, rubiols, hem experimentat amb pessols amb els quals es fan les panades, com també ens ha vengut a visitar durant set setmanes cada divendres la Jaia Corema.

2. Espais, temps i materials: desprès d'analitzar les quatre escoletes pens que les quatre segueixen una distribució d'espais i temps més o manco semblant. Pel que fa al temps, per lo que he pogut entendre pens que la  jornada de les quatre escoletes es desenvolupen més o manco de la mateixa manera i distribueixen el temps  d'aquesta en diferents moments (el moment d'arribada, del joc lliure, d'activitat, de berenar, ...). En quant als espais, també he entès que cada activitat o moment de la jornada té reservat el seu espai específic.  En el cas de la Huialfàs, tenim la sala de psicomotricitat, la sala de les safates, i a l'aula tenim: el racó del Bon Dia, el racó del berenar, el racó de les families, el racó de les festes, el racó dels colors, el racó de la lectura. 
Vaig el meu punt de vista, aquesta distribució d'espais i de temps és molt òptima i enriquidora d'acció, de relacions, de desenvolupament d'identitats i d'adquisició d'autonomia. 
Pens també, que una idea que caracteritza a les quatre escoles per el que he pogut analitzar és que totes quatre tenen present tant els temps marcats per els adults com pels infants. Els adults d'aquestes escoletes estructuren l'horari de la vida quotidiana de l'escola en un temps flexible, que dona l'oportunitat als infants de crear un marc estable, i alhora facilitar la interiorització de ritmes, desenvolupament de seguretat i estabilitat, com també la satisfacció de les seves necessitats. He pogut observar que en les quatre escoletes sempre el temps s'adapta en funció de les necessitats dels infants. 
La idea de'n Osoro, 2008 pens que defineix molt bé a aquestes escoletes:. "Una escola que no pensa en processos prefixats sobre el desenvolupament, sinó una en què els nins són actors del seu propi aprenentatge i la seva activitat els permet construir la seva autonomia. "

3. Un dia a l'escola:
- El moment d'arribada i d'acomiadament: pens que més o manco a les quatre escoletes es segueix el mateix ritual en quant a organització d'horaris seguits. Totes disposen d'una Escoleta Matinera, desprès es comença el dia i el contacte amb els companys amb el joc lliure, mentre van arribant la resta dels infants(cada dia se'ls ofereix diferents materials, cada infants fa i desfà a la seva manera i segons els seus interessos i les seves motivacions). Una vegada han arribat tots els infants es passa al moment del Bon dia i desprès o bé l'activitat principal o bé el berenar (en el cas de la meva escoleta primer es duu a terme l'activitat principal i desprès berenam, mentre que a les altres tres escoletes es fa contrari: primer berenar i desprès activitat principal). A continuació, o pati o activitat, ritual de sortida i els infants que queden van a dinar i desprès dormen o no fins que venen a cercar-los.
Una altra idea ha destacar també molt similar entres les quatre escoletes, és la manera de passar el plafó durant el moment del Bon dia.  A l'escoleta Huialfàs simbolitzem la presència o absència dels infants a l'aula amb una fotografia de cada infant, si els infants han vengut penjam la seva foto al arbre ple de magranes que hi ha al plafó, i si per el contrari no ha vengut posem la foto a una cistella situada a devora de l'arbre també dins el mateix plafó. I a més som les pròpies mestres les que penjam les fotografies. Mentre tant a l'escoleta d'Esporles com a Toninaina, per aquesta activitat hi ha un encarregat que és qui va mostrant les fotos dels companys. També, trobem similitud en la lectura de les agendes excepte a l'escoleta d'Esporles. Un moment del dia esta reservat a la lectura de les agendes dels infants. 
Per altra banda, centrant-me en l'escoleta Huialfàs, pens que destaca en referència a aquest apartat ja que, té molt present i dona molta importància a les entrades i les sortides com una oportunitat de relació família-escola, moments de comunicació i de relació, com també com a una oportunitat per estrènyer llaços afectius i de donar la seguretat tant als pares com als infants necessària perquè la resta de la jornada transcorri de la millor manera possible.

- El joc: pens que totes les quatre escoletes analitzades tenen present la idea de Thió, Fusté, Martín, Palou, Masnou, 2007 que diu: " El joc és una activitat lliure i flexible en la què l'infant s'imposa i accepta lliurement unes pautes i uns propòsits que poc canviar o negociar, perquè en el joc no compta tant el resultat com el mateix procés del joc."  Pens que és així perquè analitzant les quatres escoletes crec que les quatre fomenta de forma molt òptima el joc lliure posant al abast dels infants tant espais com també moment específics perquè aquest joc lliure pugui sorgir tant a l'aula com també durant el temps del pati. Un exemple d'axó, és que en les quatre escoletes  mentre esperen l'arribada de tots els infants a l'aula al inici del dia es fomenta aquest joc lliure, deixant al infant fer i desfer segons els seus interessos i motivacions

- Les activitats: segons el que he pogut analitzar les activitats que es duen a terme en les quatre escoletes són molt semblants ( expressió plàstica, manipulació, experimentació, psicomotricitat i música). Tot i que per el que he pogut observar a l'escoleta Toninaina i a la de Valldemossa no tenen programada la música com un activitat principal.

- Els menjadors: les quatre escoletes ofereixen servei de menjador als infants. 

Les idees d'aquest apartat que pens que caracteritzen el menjador de l'escoleta Huialfàs són les següents (al no obtenir informació tant detallada dels menjadors de les altres tres escoletes analitzades només em centro en l'escoleta on faig pràctiques): 
1. "Els menjars tenen com a transfons educatiu l'aprenentatge i adquisició progressiva de l'autonomia".
2. "Menjar en grups reduïts fa que la situació resulti més agradable perquè permet crear un ambient més familiar."  Tot i que a l'hora de menjador hi ha dos taules separades per infants d'1-2 anys i de 2-3 anys, el nombre reduït d'infants fa que l'ambient de menjador resulti agradable. Encara que durant el claustre del més de març al qual vaig assistir, es va comentar la idea de separar als infants ja que disposen d'una altra sala de menjador destinada actualment a les construccions  tenint en compte que ara comença la temporada i que segurament en un moment o un altre el nombre d'infants que queda a menjador augmentarà. 
3. " No tots els infants necessiten el mateix temps per menjar, però allargar els menjars quasi mai obté bons resultats ." Si és cert que a l'escolteta durant el moment del menjar es dona molta autonomia per tal que els infants aprenguin a menjar sols, tot i que també arriba un moment en que les educadores els hi hem d'ajudar. 

- Les activitats d'higiene: desprès de dur a terme aquesta reflexió i la contrastació de les quatre escoletes, pens que totes quatre donen molta importància a la higiene tenint en compte la idea de que mentre es realitzen aquests activitats es transmeten models de relació, pautes de conductes, valors i actituds que els infants van interioritzant. 
  • Què no s'hi reflecteix i enyores que hi fos?
2. Espais, temps i materials: En aquest cas hem centraré en l'apartat de materials i només comentaré l'Escoleta Huialfàs perquè de les altres escoletes analitzades no he obtingut informació suficient al voltant dels materials.
- "Els objectes estan plens de possibles accions i el que la ment del nen aconsegueix fer-ne sortir depèn del tipus i la quantitat d'objectes proposats, les característiques i les possibilitats". I " Per moure's amb seguretat en el món dels objectes cal que aquests... estiguin disposats d'una manera ordenada, visible i accessible perquè els nens s'hi puguin recrear fàcilment". Aquestes dues idees referides als materials em semblen molt interessants i pens que no hi son massa present en segons quins moments a la meva escoleta. Per exemple, en segons quins espais com per exemple en un dels patis pens que hi ha materials pobres en quant a quantitat i també estètica, doncs la majoria estan espenyats. En canvi, en el pati de les motos si que tal vegada hi ha més materials al abast dels infants. En quant a la manera de disposar els materials, si que m'he fitxat que en segons quins moments com per exemple en el moment de safates els materials estan molt bé distribuïts i provoquen la sorpresa en els infants i l'interès, mentre que en altres moments de segons quines activitats aquests materials passen desapercebuts pels infants per la manca de presentació. No sé, si això també depèn d'aquell moment en concret, del estrès o el ritme que requereixi l'activitat.

3. Un dia a l'escola:
-  El moment d'arribada i d'acomiadament: m'agrada molt la idea de l'escoleta d'Esporles i la de Toninaina que alhora del Bon día, siguin els propis infants mitjançant la selecció d'un encarregat de passar el plafó, ja que pens que en aquest cas i d'aquesta manera es potencia més l'autonomia i el protagonisme dels infants.
  • Què no es reflecteix però pensau que està bé que no hi sigui?
1. En el cas del descans, he pogut veure que a les altres tres escoletes es com una mica obligatori el fet de desprès de dinar haver de dormir. Mentre, a l'escoleta Huialfàs és decisió dels pares el fet de si els seus infants han de dormir o no. Vaig el meu punt de vista, aquesta idea que segueix l'escoleta Huialfàs es òptima ja que s'adapta a les necessitats dels pares i alhora dels infants, ja que com he pogut veure en el bloc d'algunes companyes, el moment del descans per segons quins infants sol ésser un moment conflictiu i inquiet perquè hi ha infants que a vegades no volen o tal vegada no necessiten dormir. 

2. En el cas de la lectura d'agendes no introduiria cap de les idees de les altres escoletes, perquè, pens que la metodologia que segueix l'escoleta Huialfàs és la més òptima i educativa, ja que la llegim durant el moment del Bon dia tots plegats i es un moment on els infants no només desenvolupen la comunicació i el llenguatge sinó també habilitats socials de respecte, esperar el torn, d'escolta, etc. Pens que a més, és una gran oportunitat de relació i comunicació família-escola.

3. Un dia a l'escola:
- Activitats: se molt bé que no tenc la experiència i els coneixements adequats per criticar o no aquesta forma de fer les coses que tenen les escoletes però, desprès del que he estudiat fins ara, pens que la metodologia que segueix l'escoleta de Valldemossa en quant a la psicomotricitat ( no és una activitat inclosa dins la planificació, sinó que són els propis infants qui de forma lliure tria anar-hi o no) no és del tot correcta tenint en compte la importància d'aquesta en el desenvolupament motor, afectiu i intel·lectual.  


Justificació etiquetes:  
Les competències que pens que he treballat mitjançant aquesta entrada són: 3.1 Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre i la 3.2 Aporta reflexions en quant a l'organització del centre: distribució del temps i de l'espai, dinàmiques de treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències. Pens que he treballat aquestes perquè en un primer moment per tal de fer aquesta reflexió vaig haver d'analitzar el que fins a les hores havia observat al centre on faig pràctiques per desprès poder-ho compartir amb les altres companyes (3.1); i a continuació, desprès d'analitzar com era el funcionament del centre hem faig disposar a reflexionar i arribar a conclusions sobre tots els aspectes presents dins aquest, a més de raonar-ho amb exemples (3.2).