Benvinguts lectors i lectores,
desprès d'aquestes tres setmanes a l’escoleta i tot lo que això ha significat: conèixer a cada
infant, a les seves famílies i a la tutora, conèixer a poc a poc les
estratègies i metodologia per persegueix, observar quina és la seva actuació i
els objectius que persegueix al voltant d'aquestes actuacions, d'observar també
com actuen cada infant i intentar arribar a un perquè d'aquesta actuació,
desprès també d'observar i conèixer el centre i la filosofia en la que es basa,
observar i analitzar les oportunitats, fortaleses, debilitats, i amenaces del
centre, com també desprès de fer-me un anàlisi intern per conèixer les meves
debilitats i les meves fortaleses, puc dir que:
per una banda, l’escoleta municipal Huialfàs es una escoleta-laboratori, un àmbit d'aprenentatge i d'exploració de la vida diària, una escoleta que té una visió d'infant capaç, competent i autònom. És com ens diu en Tonucci, l’infant sap i és competent i va a l’escola per desenvolupar aquest paper, i per això a posta per una escola que:
"la escuela tiene que reconocer las competencias de los niños, ya que las desarrollan desde el momento mismo en que nacen. La educación debe fomentar esos conocimientos, incentivar la curiosidad e inquietudes para ayudar al niño a crecer sin perder su esencia que lo hace tan particular y que es su habilidad para jugar y no cansarse." Tonucci, F.
Per altra banda,
desprès de tenir un poc més clar com és el context de centre i d'aula en el que
donaré una passa més en la meva formació com a docent, i també gràcies al meu
anàlisi interior, descobrir les meves debilitats i fortaleses; crec que podré
millorar un poc més les meves competències al llarg d'aquests mesos, tant les
que tenc assolides com les que encara he de adquirir, però sobretot avui amb
aquesta entrada el que pretenc és
intentar definir com millorar les competències que encara he de desenvolupar, aquestes són:
1.2 Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional: pens que aquesta competència la vaig
adquirint a poc a poc mitjançant aquest pràcticum, doncs en molts de moments ho
estic fent com pot ser el cas del diari de pràctiques, ja que intent reflectir
diàriament allò que succeeix en el dia a dia a l’aula, i dono la meva opinió
sobre allò que m’agrada o no i sobre allò que trobo correcte o no. Però tal
vegada, si que es cert que aquestes petites conclusions al voltant d’una bona
actuació professional no són del tot correcte; i que el que hauria de fer es
intentar “exprimir el suc” al màxim possible, i la manera per aconseguir-ho es la
de reflexionar i demanar sobre el perquè de les coses, quins objectius se
persegueixen, quina metodologia es segueix, per tal d’arribar a conclusions més
reals que venguin de emissors directes com pot ser la pròpia tutora.
1.4
Arriba a conclusions elaborades a
partir de la contrastació de la informació recollida tant de la teoria com de
la pràctica: si bé és cert que al llarg d'aquesta setmanes
gràcies a la consulta d'alguns dels documents del centre i de les observacions
diàries, he anant descobrint un poc més el centre i el seu funcionament, la
filosofia en la que es basa, els objectius que persegueixen; pens que això
només ha estat una petita aproximació i que el que sobretot necessito per
millorar aquesta competència es temps, un temps per observar, per viure
experiències, moments, situacions i a partir d’aquí contrastar si s’aproxima o
no a la informació que he recollit aquests primers dies i també la que hi ha
plasmada als documents. En cas de que arribés a un punt en el que pensés que la
informació plasmada als documents amb la posada en pràctica no s’assemblés,
crec que seria adequat una petita conversa amb la meva tutora per tal de que
ella hem donés la seva opinió per tal d'arribar a entendre el seu perquè.
2.1
Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i
competències professionals: pens que
aquesta competència si que la tenc assolida, però també es cert que en segons
quins moments a l’aula, vaig vivint noves experiències i situacions que a lo
millor hem fan qüestionar-me una mica més dia rere dia. Situacions que jo hem
pensava resoldre d'una manera i que al final les he resolt d’una altra, això me
fa pensar que a lo millor punts febles que jo pensava que tenia quan se m’ha
presentat la situació resulta que he descobert que en realitat és un punt fort,
o a l’inrevés. La manera de millorar-la o reforçar-la pens que serà mitjançant
el pas del temps, i també d'observar les actuacions de la meva tutora.
2.2 Identifica les pròpies creences i
concepcions; contrasta les creences personals amb les pràctiques i activitats
que observa al centre: en un primer moment, m’agradaria dir que jo crec
amb una escola constructivista de la que ens parla en Piaget i en Vygostki, una
escola on són els propis infants els que construeixen el seu propi coneixement
i on el mestre guia als infants per tal de que puguin conèixer i fer ús de
recursos que els hi ajudin a elaborar i desenvolupar el seu coneixement. Crec
que les concepcions i creences de l’escoleta on faig pràctiques s’assemblen un
poc a les meves concepcions i que per tant podré millorar aquesta competència
sense problemes. La manera de millorar-la es seguir com fins al moment, intentar reflectir el que ha succeït , com
ha estat resolt i si en certa manera m’agradat o no, o si estic d'acord o per
el contrari jo ho hagués fet d'una altra manera; reflexionar si aquesta
situacions o actuacions tenen relacions amb la filosofia i creences de
l’escola, i també amb les meves.
2.3 Descriu el que vol aprendre, els
objectius que es proposa: Sóc conscient del que he après i d'allò que vull aprendre. Sempre, des de
que vaig començar amb aquests estudis he tingut molt present els objectius que
perseguesc. Tot i que també es vera que, amb el pas del temps em vaig adonat
que els objectius i els aprenentatges caminen i evolucionen a un pas superior
al meu, i que per tant en segons quins moments els perdo de vista. El que tenc
clar fins a on vull arribar, i confio en que gràcies a aquest Pràcticum
creixeré enormement. El meu principal objectiu és arribar aprendre enormement
de cada uns dels membres que formen l’escoleta. També m’agradaria més endavant
i una vegada estigui preparada, essent conscient de tot, dur a terme les
activitats i rutines de l’escoleta. Si que es vera, que ja començo a fer jo el
Bon dia tota sola, i que a poc a poc na Xisca hem demana ajuda per fer
propostes d’activitats, etc.
2.4 Es fa preguntes relacionades amb el
propi procés d’aprenentatge (formació rebuda, formació futura...): tot i que
diàriament hem pregunto el que ha succeït a l’aula i el seu perquè, si que es
vera que encara hem consta una mica aturar-me a pensar en que s’assembla el que
succeeix a l’aula amb la informació i formació que jo he rebut fins ara. Crec
que millorar aquesta competència requereix d’esforç i de molt de treball. I que
la manera de millorar-la seria dedicar un temps en arribar a casa, per fer un
pas enrere i intentar relacionar el que succeeix a l’aula amb allò que se, i
arribar a conclusions òptimes.
3.1 Es fa preguntes sobre el que ha
observat quant al funcionament del centre: diàriament observo el que succeeix al meu voltant,
a l’aula, a l’escoleta en general, i intent reflexionar sobre la informació que
capto mitjançant aquestes observacions. Es una realitat, que em faig preguntes
de tot allò que veig, però crec que encara em queda un llarg camí per recorre,
ja que realment per molta informació teòrica que pugui tenir al voltant del
funcionament dels centres, crec que encara no estic capacitada o encara no
compto amb els recursos i aprenentatges suficients per poder permetre’m el luxe
de decidir el que està bé i el que no. Pens que la manera de millorar aquesta
competència es seguint amb les observacions i reflexions diàries, tant les
actuacions que pens que són adequades com les que no, perquè serà mitjançant
aquestes observacions i reflexions gràcies a les quals aniré omplint la meva
motxilla, de recursos i aprenentatge, per tal de que en un futur sigui capaç de
decidir com ha de funcionar realment un centre educatiu.
3.2 Aporta reflexions en quant a
l’organització del centre: distribució del temps i de l’espai, dinàmiques de
treball, coordinació entre professorat, relació amb les famílies i amb el
context proper; i contrasta aquestes reflexions amb evidències: la manera de
millorar aquesta competència seria seguint observant el que visc diàriament a
l’escoleta, identificar també aquests aspectes en els documents del centre i
també intentar participar més en aquests aspectes. Pens que l’escoleta on faig
pràctiques té un òptima organització del centre, crec que tots els aspectes que
aquesta organització engloba els treballen molt bé, i pens que gràcies a això
podré aprendre molt i desenvolupar molt bé aquesta competència. El que més
m’agradaria destacar és la relació amb les famílies, ja que pens que és una
gran fortalesa que caracteritza a l’escoleta, relació de la que estic aprenent
molt.
3.3 Contrasta allò que recullen els
documents del centre amb les pràctiques i rutines que es realitzen: degut a que estem elaborant l’anàlisi del
centre, estem recollint informació dels diferents documents, projectes i
programes que duen a terme. Entre totes les practicants anem reflexionant i
contrastant allò que observem als documents amb la realitat i la filosofia del
centre. Per tant, pens que aquesta esta
essent una oportunitat per treballar i millorar aquesta competència.
4.3 Elabora hipòtesis de per què passa un
fet concret a partir d’un recull d’informació: la manera de millorar-la seria intentant donar una
resposta, un perquè, a allò que observo, participar en les reunions, demanar-li
ajuda a la meva tutora ; intentar convertir aquesta pregunta en una rutina
diària, per tal d’aconseguir un pensament cada cop més analític.
5.
Reflexiona sobre el procés de millora: crec que el projecte de millora que estem duent a
terme en el Pràcticum serà una gran oportunitat per millorar i desenvolupar
aquesta competència. Per tal d’aconseguir-lo crec que es necessari la
implicació i el treball en grup, no només amb les companyes de pràctiques sinó
també amb les educadores i equip docent, a més requereix molt de diàleg i
acords per tal d’aconseguir dur a terme un bon anàlisi i a la llarga una bona
millora a través de la qual es puguin posar en joc tots els objectius que es
plantegem.
Espero que al final del pràcticum pugui
explicar-vos que efectivament he aconseguit, gràcies a aquestes reflexions,
propòsits i al pas del temps, millorar una mica més aquestes competències. I
això bloggers, significarà que de cada vegada seré més competent i que en
definitiva, hauré crescut una mica més com a docent. Us mantindré informats!
Les competències que pens que he treballat mitjançant aquesta entrada són: 2.1 Identifica punts forts i punts febles quant a les seves capacitats i competències professionals. 2.3 Descriu el que vol aprendre, els objectius que es proposa. 2.6 Argumenta el que ha fet i per què. 3.1 Es fa preguntes sobre el que ha observat quant al funcionament del centre. Pens que he treballat aquestes competències perquè abans de fer aquesta entrada he analitzat quines són les meves debilitats i les meves fortaleses (2.1), com també he analitzat el DAFO del centre (3.1). A partir d'aquest anàlisi m'he proposat uns reptes per millorar (2.3) i he explicat el perquè d'aquests reptes (2.6).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada